Influence of Black Hundreds on Economic Processes of the Beginning of the 20th Century in Volyn
Abstract
Метою статті є дослідження боротьби за економічне домінування Почаївського відділу Союзу російського народу (СРН) і православного кліру Волині на початку ХХ ст. Проаналізовано ключові фактори, які вплинули на діяльність економічних і фінансових установ, що були під впливом чорносотенців.
Наукова новизна роботи: на основі архівних документів і матеріалів чорносотенної преси з’ясовано особливості боротьби за економічне домінування чорносотенців і православного кліру на Волині на початку ХХ ст. та проаналізовано результати діяльності Союзу російського народу та їх роль у загостренні міжнаціональних взаємовідносин.
Висновки. Доведено, що з початку своєї діяльності Почаївський відділ Союзу російського народу розпочав активну та цілеспрямовану кампанію для створення потужної мережі первинних осередків у регіоні. За підтримки органів імперської влади та духовенства Російської православної церкви, яке стояло біля витоків формування організації, «союзникам» досить швидко вдалося досягти поставленої мети.
Одним із пріоритетних своїх завдань вони ставили боротьбу проти «інородців». Враховуючи, що у досліджуваний період на Волині в економічному плані ключову роль відігравали поляки, євреї, меншою мірою німецькі аграрні колоністи, то саме з цими етнічними групами чорносотенці розпочали боротьбу за економічне домінування.
Одне зі своїх ключових завдань у цьому напрямі діяльності вони вбачили у створенні низки Товариств дрібного кредиту, відкривали споживчі крамниці. Прикриваючись демагогічними гаслами щодо лихварства євреїв, вони за допомогою впливу парафіяльних священників через ці структури активно пропагували й ідеологію організації.
У 1911 р. чорносотенцям, завдяки наполегливій діяльності керівника Почаївського відділу СРН архімандрита Віталія, вдалося відкрити і власний банк – головною декларованою метою діяльності якого було надання допомоги селянам у придбанні землі та протидія у цьому інородцям. Завдяки використанню демагогічних гасел чорносотенцям вдалося досягти у цьому напрямі певних позитивних результатів і зміцнити свої економічні позиції у регіоні напередодні Першої світової війни. Однак цей напрям діяльності СРН сприяв ще більшому загостренню міжнаціональних взаємовідносин на Волині у досліджуваний період.
References
Chemakin, A. (2021). Ukrainskaia «Chornaia sotnia»? Kontseptsyia K.K. Fedevicha kak popytka «ukrainizatsyi» Soiuza russkogo naroda [Ukrainian «Black Hundred»? The concept of K.K. Fedevich as a demand for «Ukrainization» of the Union of the Russian People]. Rusin, 63, 205-222. DOI: 10.17223/18572685/63/11 [in Russian].
G. (1910). Otholosky Pochaevskoho Siezda [Echoes of the Pochaev Congress]. Pochaevskiy listok, 44-45, 7-9 [in Russian].
Ch. K.L. (1912). Po nashemu kraiu. Vigodnyie vziskaniya [Along our edge. Beneficial penalties]. Pochaevskiy listok, 58-59, 12-13 [in Russian].
Khytrovska, Yu.V. (2014). Uchast pravoslavnoho dukhovenstva Pravoberezhnoi Ukrainy u diialnosti politychnykh partii naprykintsi ХІХ– na pochatku ХХ st. [The fate of the Orthodox clergy of the Right-Bank Ukraine in the activity of political parties, for example, the 19th century, is at the beginning of the 20th century]. Storinky istorii, 38, 5-14 [in Ukrainian].
Khytrovska, Yu. (2011). Uchast khrystyianskykh konfesii u suspilno-politychnomu zhytti Ukrainy naprykintsi ХVIII – na pochatku ХХ st. [The participation of Christian denominations in the social and political life of Ukraine at the end of the 18th – at the beginning of the 20th century]. Kyiv [in Ukrainian].
Kovaleva, E. (2022). Vitaliy (Maksimenko) i ego deiatelnost po sozdaniyu Pochaevskogo banka [Vitaliy (Maksimenko) and his work on the creation of the Pochaevsky Bank]. Rusin, 67, 206-225. DOI: 10.17223/18572685/67/12 [in Russian].
Kovalskiy, V. (1910). (Soyuznyi starosta). Novaya okruzhnaya soyuznaya potrebitelskaya lavka [(Union Warden) New District Union Consumer Shop]. Pochaevskiy listok, 48-49, 22 [in Russian].
Martsynevskiy, Y. (1912). Vserossiyskiy Siezd Soyuza Russkago Naroda i primykayushchikh k nemu organizatsyi v Moskve 21-28 noyabria [All-Russian Congress of the Union of the Russian People and affiliated organizations in Moscow November 21-28]. Pochaevskiy listok, 18, 4-5 [in Russian].
Miliukevich, O. (1911). Soyuzniki pobedili [Allies won]. Pochaevskiy listok, 4, 22-23 [in Russian].
Neuyazvimyi (1910). Potrebitelskaia lavka zhydam i shabeshoiam svinei pakhnet [The consumer shop smells like a pig to Jews and Shabesgoys]. Pochaevskiy listok, 36-37, 24 [in Russian].
Omelianchuk, Y. (2006). Krestianskiy vopros v programmakh konservativno-monarkhicheskikh partiy Rossii (1905-1914 gg.) [The peasant question in the programs of conservative-monarchist parties of Russia (1905-1914)]. Voprosy іstorii, 7, 83-97 [in Russian].
Omelianchuk, Y. (2006). Problemy ekonomicheskogo razvitiya Rossii vo vzghliadakh pravykh monarkhistov nachala XX veka [Problems of the economic development of Russia in the eyes of right-wing monarchists of the beginning of the 20th century]. Otechestvennaia istoriia, 1, 16-23 [in Russian].
Ratsilevych, A. (2009). Represyvna polityka tsaryzmu shchodo ukrainskoho natsionalnoho rukhu na Volyni (1900-1917 rr.) [The repressive policy of tsarism in relation to the Ukrainian national movement in Volyn (1900-1917)]. Volynski istorychni zapysky, 2, 123-132 [in Ukrainian].
Rudetskiy, A. (1910). Novaia potrebitelskaia lavka [New consumer shop]. Pochaevskiy listok, 48-49, 21-22 [in Russian].
Russkiy (1911). Pochaevskiy soiuz kreditnykh tovarishchestv zavoditsa na osvobozhdenie russkogo naroda ot zhydovsko-inorodcheskoi kabaly, a Kremenetskiy Aleksandrovskiy, «bez razlichiya veroispovedaniya i natsionalnosti» zhidovsko-cheshskiy soiuz dlia eshcho gorshego poraboshcheniya krestian inoplemennikami [The Pochaev Union of Credit Partnerships is started to liberate the Russian people from the Jewish-foreign bondage, and the Kremenetsky Alexandrovsky, «without distinction of religion and nationality», the Jewish-Czech Union for the even bitterer enslavement of the peasants by foreigners]. Pochaevskiy listok, 10, 9 [in Russian].
Stepanov, S. (2005). Chernaia sotnia [The Black Hundred]. Moskva [in Russian].
Stogov, D. (2019). Russkie monarkhisty nachala XX v. o polozhenii pravoslavnogo naseleniya Zapadnogo kraia [Russian monarchists of the early 20th century about the situation of the Orthodox population of the Western Region]. Rusin, 58, 79-94. DOI: 10.17223/18572685/58/6 [in Russian].
Zhyliuk, S. (1996). Rosiiska pravoslavna tserkva na Volyni (1793-1917) [Russian Orthodox Church in Volyn (1793-1917)]. Zhytomyr [in Ukrainian].
Yatsiuk, Y. (1910). Otchet o deiatelnosti Chaichynetskaho otdela S.R. Naroda s 1-go noiabria 1905 goda po 3 noiabria 1910 goda [Report on the activities of the Chaichinetsky Department of the S.R. People from November 1, 1905 to November 3, 1910]. Pochaevskiy listok, 44-45, 23-24 [in Russian].
Vstaliy (1911). Novoe detishche Soiuza [The new brainchild of the Union]. Pochaevskiy listok, 14-15, 20-21 [in Russian].
Vstaliy (1910). Zapreshcheniya prisoediniatsa k Pochaevskomu soiuzu kreditnykh tovarishchestv net da i byt ne mozhet [Prohibitions to join the Pochaev Union of Credit Partnerships no and cannot be]. Pochaevskiy listok, 50-51, 12 [in Russian].
Vitaliy (1911). Khotiat taki muzhikov naveki otdat v ruki zhydov [They still want to give the men forever into the hands of the Jews]. Pochaevskiy listok, 4, 15 [in Russian].
Vitaliy (1911). O vznosakh v zemelnyi fond [About contributions to the land fund]. Pochaevskiy listok, 48-49, 9 [in Russian].
Vitaliy (1911). Otvetstvennost prikhodskogo Soveta [Responsibility of the Parish Council]. Pochaevskiy listok, 14-15, 11-12 [in Russian].
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.